בלוג

מאמרים נוספים

חינוך פיננסי לילדים: החשיבות של לימוד מגיל צעיר על כסף, חסכונות וסדרי עדיפויות

 

הורים רבים נמנעים מלשתף את הילדים בנושאים פיננסים, נתחיל בהמלצה ראשונה- אל תמנעו מהם את זה, תשתפו אותם בהוצאות משק הבית, תשתפו אותם אם יש אתגרים , תסבירו להם מה זה כסף בכללי, איך משיגים אותו, איך מנהלים כסף, זה מידע שילווה אותם לאורך כל חייהם , זה תהליך למידה חשוב לא פחות מללמד אותם לחצות את הכביש .

אחת הטעויות שאני נתקלת בהם בחינוך פיננסי לילדים מגיעה דווקא מבתים מבוססים. הורים הסבורים שאם ההכנסה בבית גבוהה, יהיה נכון לאפשר לילדים הרבה יותר וללא גבולות. הכנסות גבוהות של הורים כן יכולות להתבטא ברמת חיים טובה של הילדים, אבל המינון הוא בגבולות. הורים מבוססים צריכים להקנות לילדים שלהם מסגרת חיים נכונה בתוך תקציב. 

בדור ההורים הנוכחי עוד השתמשנו בצעירותנו בטלכרט ואפילו באסימונים כדי לדבר בטלפון ציבורי. תרבות הגבולות והתכנון הייתה כמעט מושרשת. כשהתחלנו לגלוש באינטרנט עוד היה מודם המחייג לפי שיחות שתופסות את קו הטלפון וביקשנו מההורים להשתמש בקו. היום כשילדים כבר מחזיקים טלפון סלולרי בתוכנית ללא הגבלת שיחות ועם חבילות גלישה בלתי נגמרות, הגבולות כמעט ולא קיימים.

 

איך אפשר ללמד את הילדים על כסף? 

לשתף אותם. כיצד אנו מקבלים החלטות? כיצד אנו מתעדפים רכישות? ללמד אותם להפעיל שיקול דעת ברכישת מוצר מסויים על פני אחר, ללמד אותם להשוות מחירים בסופר, אפשר להתחיל להעניק להם דמי כיס, מגיל צעיר. ללמד אותם לתכנן את ההוצאות ולהשריש חינוך פיננסי בילדים.

בהמשך, ייתכן והילדים יבקשו תוספת לדמי הכיס החודשיים ואתם כהורים תבשרו להם, שהתקציב פשוט נגמר. מרמור ואפילו בכי ילוו את הילדים, מעט תחושה של תסכול, אבל

 

התחושה הזאת היא שיעור חשוב. כסף נגמר בסופו של דבר, אם לא מנהלים אותו כמו שצריך וייתכן שאם לא ננהל אותו, לא יישאר לנו כסף לדברים החשובים בהמשך.

קביעת סדר עדיפויות

השלב הבא של במהלך הקניית חינוך פיננסי לילדים, יגיע עם קביעת סדר עדיפויות ותכנון עם קבלת דמי הכיס החודשיים או השבועיים.

הילדים יקבלו את דמי הכיס החודשיים, ועם חלוקת דמי הכיס, נשב יחד עם הילדים ונקבע סדרי עדיפויות ותכנון של תקציב. האם הילדים יקנו כל יום חטיף בקיוסק הסמוך לבית הספר? האם הילד יקנה חבילות סופר גול/פוקימונים כל יום ? או להציע לו חלופה כמו לחסוך כמה חודשים כדי לקנות משחק/גדג'אט חדש שהם תמיד רצו. 

גם אם להורים יש הכנסה גבוהה והם יכולים להעניק לילדים תקציב חודשי גבוה מאוד, ככל שתעניקו לילדים דמי כיס גדולים יותר, ככה הם יתקשו באמת ללמוד על תקציב וניהול הכסף שלהם. לכן, תקציב קטן הוא חינוך, ולא קשור ליכולת הכלכלית של ההורה.

חיסכון לכל ילד ואיך הוא מתקשר לחינוך פיננסי לילדים

בינואר 2017 הביטוח הלאומי פתח תוכנית חיסכון אישית לכל ילד, תוכנית המאפשרת לו להתחיל את חייו הבוגרים עם סכום כסף התחלתי, המדינה מפקידה לתוכנית החיסכון 50 ש"ח לכל ילד ולהורים ניתנת האפשרות להוסיף עוד 50 ש"ח מתוך קצבת הילדים כך שהסכום לחסכון יוכפל, יש משפחות רבות שזה למעשה אפיק החסכון הבלעדי ואין ספק שזה חשוב ומבורך.

עם ההחלטה להפקיד 50 שקלים מדי חודש תוכלו ללמד אותם שיעור חשוב על חינוך פיננסי לילדים ועל חיסכון. תוכלו להיחשף בעצמכם ולחשוף את הילדים לעולם של קבלת החלטות, הפקדת כספי החיסכון בבנק או בקופת גמל, מסלול השקעה בסיכון נמוך, בינוני או גבוה, עולם שלם של תוכן שילווה אותם מגיל צעיר עד לחיים הבוגרים, למעשה לכל החיים

אז מתעוררת השאלה והתהיה, בעולם כה צרכני, עם תרבות צריכה חסרת מעצורים, כשפרסומות רודפות אחריהם בכל פינה, איך מתגברים על שטף המידע ושטיפת המוח? הרי אנחנו לא יכולים למנוע מהילדים לראות תכנים שיווקיים שכיום מסתתרים בכל פינה.

איך לצרוך פרסומות בטלוויזיה?

ילדים בגילאים צעירים עדיין לא מבינים מספיק את המשמעות של פרסומות. אם לא נסביר להם , מה תפקידן, אנחנו עלולים להפסיד בדרך שיעור חשוב בחינוך פיננסי לילדים. 

הבן שלי יום אחד ביקש ממני ללכת לתדלק ברשת תחנת דלק מסויימת שכן בתפיסה שלו היא הטובה ביותר. הוא נחשף לזה בפרסומות הוא חשב שזו תחנת הדלק הטובה ביותר ושצריך לתדלק רק בה. רק ששוחחתי איתו על הנושא, הוא הבין כי מטרת הפרסומת היא לשכנע אותנו לרכוש רק את המוצר שהיא מציעה, ולא בהכרח שמדובר בהצעה הטובה ביותר בשבילנו. בתת המודע יש גם מבוגרים שמקבלים את התפיסה הזאת, הם אינם בוחנים ובודקים אובייקטיבית איזו תחנה הכי משתלמת.

חינוך פיננסי מגיל צעיר וקביעת סדרי עדיפויות

המפתח לכל צעד בחינוך פיננסי לילדים הוא גבולות והגבלות, לא משנה כמה כסף יש להורים. לחיות בתוך מסגרת של גבולות, בעולם עם פיתויים והעדר גבולות זו המשמעת הטובה ביותר שיש. מכאן, אפשר לפתח הרגלים של סדרי עדיפויות, חיסכון, השקעה ושאיפה להרבה יותר, כצעירים וכבוגרים.

 

למאמר בנושא שפורסם בדה מרקר: https://bit.ly/3KS2QT9

ההתנהלות הכלכלית הנכונה שלכם
מתחילה עכשיו

השאירו פרטים ואחזור אליכם בהקדם